Historie stavebnice Merkur
Začátky slavné české hračky stavebnice Merkur se spojují s rokem 1920. Tehdy založil Jaroslav Vancl firmu Inventor, jejíž vznik se uskutečnil po patentování originální konstrukce dětské kovové stavebnice Inventor. Jednotlivé díly z kovu se k sobě spojovaly kovovými háčky. Od roku 1925 přichází s novým systémem a kovové části se k sobě spojují maticemi a šroubky. Rovněž je z této doby užíván název Merkur.
Stavebnice podobné skutečné konstrukci se staly velmi oblíbené, řady se rozrůstaly, doplňovaly o nové dílce, součástky upravovaly a vznikaly stavebnice elektrických modelů. Plechové elektrické vláčky se původně vyráběly k doplnění stavebnice Merkur okolo roku 1930. Hlavní konstruktér vláčků byl František Jirman – zeť Jaroslava Vancla. Zhotovila se první lokomotiva, poté služební dvounápravové vozy, osobní a nákladní. Jednalo se o zjednodušené modely, které měly na trhu velký úspěch. V roce 1935 spatřila světlo světa rychlíková lokomotiva většího rozměru a úspěch firmy se stále zvětšoval. Znovuobnovení firmy se uskutečnilo po válce roku 1947, vznikaly nové typy vozů. Na začátku 50. let došlo ke zrušení soukromé firmy díky znárodňování a v únoru 1955 byla podána nová žádost k zaregistrování ochranné známky Merkur. Stavebnice pokračovaly dál, vláčky skončily roku 1968. Po privatizaci v 90. Letech 20. století se pokračovalo ve výrobě stavebnic firmou Komeb, ale roku 1993 vše skončilo. Záchranou se stal ing. Jaromír Kříž, který se ani po komplikacích nevzdal a Merkur oživil. V posledních letech tak vznikají stále nové typy stavebnice Merkur a objevují se na českém i zahraničním trhu.
Ubytujte se v blízkém okolí muzea stavebnice Merkur a navštivte další turistické zajímavosti na Broumovsku. Nabízíme Vám kvalitní ubytování na Broumovsku ve stylových hotelech, penzionech i apartmánech.